Trygghet, säkerhet och krisberedskap
Samhället har ett stort skyddsnät för att hjälpa dig när det oförutsedda inträffar - och även för att hjälpa dig undvika det oförutsedda i möjligaste mån. På den här sidan hittar du länkar och telefonnummer som kan vara användbara för dig.
Ring inte 112 annat än i akuta nödsituationer eller vid pågående brott.
Förvara din mobiltelefon så att den inte av sig själv kan ringa 112.
Att ringa nödnumret 112
Var beredd på att svara på frågor från larmoperatören om vad som har hänt.
-
Vad har hänt?
-
Finns det skadade?
-
Hur många och på vilket sätt?
-
Är någon i fara vid brand eller är någon utsatt för våld?
-
Finns det annat som är viktigt för att rätt hjälp ska kunna skickas?
-
Var har händelsen inträffat?
Du intervjuas samtidigt som larmoperatören på SOS centralen lyssnar för att ev. larma ut räddningstjänst, ambulans eller polis.
Beskriv tydligt var händelsen inträffat. Det är särskilt viktigt om du ringer från mobiltelefon. Har du positionering på mobiltelefonen bör du uppge den.
Stanna för att ge mer information.
SOS/Larmcentralen larmar ut resurser så fort det är möjligt men behöver ofta mer information att förmedla till dem som ska komma till hjälp. Stanna därför kvar om det behövs men utan att riskera din egen eller andras säkerhet.
Stanna för att ge mer information.
SOS/Larmcentralen larmar ut resurser så fort det är möjligt men behöver ofta mer information att förmedla till dem som ska komma till hjälp. Stanna därför kvar om det behövs men utan att riskera din egen eller andras säkerhet.
Respektera nödnumret 112
Larm
Nödnumret 112 ska bara användas i nödsituation. Om du ringer i onödan kan det innebära att den som verkligen behöver hjälp inte får det i tid. Att medvetet ringa och missbruka nödnumret 112 är brottsligt.
En nödsituation är när du behöver omedelbar hjälp från:
|
|
|